2022 11 Condat - Lugarde

Zondag 5 juni Etappe 151

Link naar de foto's

We hadden meerdere opties voor vandaag, maar gisteren hebben we gekozen voor de volgende wandeltocht naar het Plateau du Limon. Dat zal later bij de volgende camping rijtijd schelen. Omdat we op de camping zijn geëindigd, kunnen we daar ook beginnen. Marion mag uitslapen, omdat ik tot Lugarde alleen zal lopen. Dit wordt namelijk de langste etappe en het klimwerk zit voor het grootste deel in het begin. Om 8 uur ben ik op pad. Op de camping liggen hier en daar takken en de bazin zou het fijn vinden als we vannacht in een hutje slapen. Dat bekijken we straks wel: de weersvoorspellingen zijn gewoon goed.

Het eerste uur klimt en daalt het wat totdat de echte klim begint. Het is helder, knalblauwe lucht en het pad heeft zowel uitzichtpunten als met mos bedekte muurtjes erlangs: Genieten. De klim is 300 meter door bos omhoog over losse kiezelboswegen. Even doorzetten maar na een half uur ben ik op het plateau. Het mist hier warempel. De fleece gaat dus aan en vervolgens gaat de GR4 over een vlak asfalt weggetje naar Lugarde, dat iets omlaag in een kleiner dal ligt. Het terras is open en net voor een grote groep motorrijders, bemachtig ik mijn eerste café au lait.

Als Marion er is, besluiten we toch niet door te lopen maar er een rustdag van te maken. Het betrekt namelijk en wordt een stuk kouder. We hebben dan na vandaag nog één rustdag te goed en dat is in Murat, waar we een huisje hebben gehuurd. Onze rustdag vandaag bestaat uit doorrijden naar Salers, een klein uit lavasteen opgetrokken stadje, dat de toeristenhotspot van de streek is. Het is er inderdaad een stuk drukker dan elders, maar na de lunch valt het nog wel mee. Wijzelf lunchen ook weer eens op zijn Frans, maar de kwaliteit valt tegen. Het stadje is heel sfeervol, Het telt echter niet meer dan 10 straatjes, dus we hebben het snel gezien. Na nog een koffie op een terras en een blok verse noga te hebben gekocht zijn we na twee uur weer op de terugweg naar Condat.

We rijden via de Pas de Peyrol terug. Hier zullen we over een paar dagen lopen en het landschap is fantastisch mooi. We rijden ook even de doorlopende onverharde weg op het Plateau du Limon in om te kijken waar we morgen kunnen parkeren, want dit wordt het volgende eindpunt. Terug op de camping wordt het toch iets warmer en is het ‘t gebruikelijke rustdag werk: lezen, schrijven, spelletjes, borrelen.