2022 3 Puy des Gouttes - Laschamps

Zaterdag 28 mei Etappe 144

Link naar de foto's

Na het ontbijt wordt de tent afgebroken en alles ingepakt, want we gaan voor de volgende drie nachten naar een nieuwe camping. Binnen een uur hebben we dat voor elkaar. Deze keer wordt de Kona bij het grondstation van de tandradbaan van Puy de Dôme gezet, het Fiatje zetten we op het eindpunt van gisteren.

Het eerste uur bestaat uit vrij vlakke boswegen met behalve beuken ook grote dennen. Links en rechts moeten wat bergjes liggen, maar daar merken we niets van. Dan begint het pad te klimmen, breekt de zon ook door en komen we in gras/berm gebied. Het voelt al direct als echte bergen. Vanwege de vele wandelaars (wat vandaag zo vroeg nog wel meevalt) zijn de paden afgezet om erosie te voorkomen.

We lunchen met uitzicht op de top en niet veel verder komen we aan de voet van de Puy de Dôme. Een hele serie trappen brengt ons naar het tandraadbaantje halverwege de helling en die volgen we tot boven (1465m.). Er is hier uitzicht naar alle kanten inclusief Clermont-Ferrand. Zoals zo vaak echter: uitzicht op de weg naar de top is veel mooier dan vanaf de top. We drinken koffie, aanschouwen de mensenmassa en ik begin aan mijn tocht omlaag, terwijl Marion nog even hier blijft totdat ze het treintje naar de auto zal nemen.

De afdaling van 300 meter is behoorlijk steil en ook druk. Ik ben blij met de wandelstokken want anders waren er geen knieën meer over. Ik heb wel mooi uitzicht op de groene vulkanen vóór ons, netjes op een rij. Daar gaan we morgen en overmorgen doorheen.

Tegen drie uur treffen we elkaar in Laschamps en nadat het Fiatje is opgehaald, rijden we naar camping nummer twee: die van la Garandie. Wat een verschil met de eerste! Aardige ontvangst, we kunnen zelf een plek uitzoeken, er zijn nauwelijks campers, wel veel overnachtingshuisjes te huur, variërend van wigwam, dome, pod tot houten huisje met tentzeil. Dit heeft meer van een wandelcamping dan de vorige. Ook hier staan overigens geen vuilnisbakken meer op de camping, maar is er een soort milieupark aan de ingang. Mogelijk is dat nu verplicht.

De tent staat alweer snel op, maar niet voordat we twee lokale biertjes hebben genuttigd. In de zon spelen we een spelletje Duel en wordt wat gelezen en verslag geschreven. Tegen zeven uur is het koken en eten (gebakken aardappelen, wortelen, seitanschijf) en als de laatste zon is verdwenen, duiken we de tent in.