2016 4 Dublin

Dinsdag 28 juni Rustdag

Link naar de foto's

Ook hier worden we veel te vroeg wakker, want er zijn lichte gordijnen. Daarnaast hebben we het zoals gebruikelijk weer erg warm na een paar dagen buiten, ondanks dat de balkondeur de hele nacht open heeft gestaan. We zien Carlson niet vanmorgen; die is alweer naar zijn werk vertrokken denken we. Vandaag luxe ontbijt (zelf gemaakt): gebakken eieren, witte bonen in tomatensaus, soda bread en mature cheddar. Heerlijk!

De tweede machine was wordt opgezet en met het mini-rugzakje op de rug gaan we Dublin bezoeken. In de bus blijken we alleen met munten te mogen betalen en omdat we maar €4,- aan muntgeld bij ons hebben, kopen we een kaartje dat maar tot de helft geldig is. Het is toch een beetje spannend of er controle komt. Die komt er gelukkig niet en iets meer dan een half uur later staan we bij Trinity College hartje centrum. We hebben Dublin al eerder bezocht en willen niet in herhalingen vallen en ook zo Iers mogelijk afsluiten. Daarom wordt vandaag de bibliotheek van Trinity College met het ‘Book of Kells’ als eerste bezocht. Er staat nu rond half 11 al een lange rij voor de ingang, maar het duurt maar tien minuten om binnen te komen. Het boek, een overdadig versierde bijbel uit waarschijnlijk de negende eeuw, valt wel wat tegen. Dat komt ook door de groepen Aziaten die erover heen hangen. Een vreselijke poppenkast. De bibliotheek zelf is ook erg druk, maar die vinden we veel indrukwekkender met hoge stellingen oude boeken.

Terwijl het weer begint te regenen, gaan we door naar het nabijgelegen Ierse Nationale Museum voor Archeologie. Het blijkt warempel gratis te zijn en hoort wat ons betreft bij de top musea: niet alleen is het gebouw prachtig, de collectie gaat van grafheuvel, Oragh Stones, gouden Keltische sieraden en houten boten, naar de Noormannen en de Middeleeuwen. Allemaal zaken die ons interesseren en we zijn er dan ook langer dan een uur, en dat is voor ons heel lang voor een museum.

Via de drukke winkelstraat Grafton Street, het standbeeld van Molly Malone en talloze leuk uitziende pubs in Temple Bar lopen we naar Dublins oudste pub ‘The Brazen Head’ waar we lunchen. Het is een beetje toeristisch met mensen die alleen maar binnenkijken en foto’s maken. Met zijn talloze kleine kamertjes, tafels met banken en krukjes en overdadige bar is het toch heel sfeervol. We eten er ook prima.

Het laatste wat op de planning staat is een bezoek aan Jameson Old Distillery (omdat we de Guinness Brewery al eens eerder hebben bezocht). Het ziet er prachtig uit: een oud industrieel complex dat modern is opgeknapt. De tour doen we niet omdat de eerstvolgende die vrij is pas over meer dan een uur gaat. Dan maar een whiskey en whiskey cocktail gedronken. Wel lekker. We besluiten de toeristische dag in een pub in Temple Bar waar natuurlijk live muziek is. Zo nemen we op een passende wijze afscheid van Ierland.

Om zeven uur zijn we terug in ’ons’ appartement en eten we salades die we in de saladbar van Supervalue hebben uitgezocht. Na nog een uur TV waar het voornamelijk over de Brexit gaat, gaan we ook vandaag op tijd naar bed.