2019 16 l'Isle-Auger - Loches

Zaterdag 15 juni Etappe 124

Link naar de foto's

Eigenlijk hebben we buitengewoon goed geslapen. Het is ook de eerste keer dat de tent kurkdroog is als we opstaan. We zijn nog eerder op pad dan gisteren, want willen het straks in Loches rustig aan kunnen doen. Het is maar 9 kilometer, maar we moeten nog eten en wat voor de kid’s kopen, terwijl om half 2 de bus gaat. De GR46 gaat door wat rustige gehuchten het plateau weer op en komt bij de afdaling langs vier overgebleven ‘poten’ van een Romeins aquaduct. Er is niet veel van over, maar wel bijzonder dat dat hier midden in zo’n landelijke omgeving ligt.

Het wordt drukker en er komt meer lawaai; we naderen Loches. Al voor 9 uur zien we het witte kasteel, donjon en kerk in de verte bovenop een heuvel liggen. Het is een prachtig plaatje en dit is inderdaad meer Loire dan Indre, dus een goede afsluiting van onze ‘Loire’ tocht. Er zijn ook weer grotten en grotwoningen en in het voorstadje Beaulieu-les-Loches ook de overblijfselen van een abdij. We ontbijten hier op het plein in de zon en vertrekken met heel lichte rugzakken voor de laatste kilometer.

We steken nog eenmaal het dal van de Indre over en komen dan ondanks het vrij vroege uur in de drukte van Loches terecht. Dit is duidelijk een toeristisch stadje. We passeren mooie stadspoorten en zien dat in de benedenstad markt is, goed voor straks. Wij lopen nu nog even door omhoog naar de oudste stadpoort (Porte Royale uit de 11 eeuw) en daar wordt vóór 11 uur de eindfoto gemaakt. Over twee maanden gaan we hier weer beginnen met onze langste tocht. Daarna nog maar vier tochten. Het schiet op zo. Nu eerst met bus en TGV naar huis. Daar zijn we rond 21u.

Deze tocht voldeed qua landschap en cultuur helemaal aan de verwachtingen: veel cultuur in de vorm van kastelen, kloosters en steden en de natuur voornamelijk glooiend landelijk gebied. Zeker niet verkeerd. Turquant, Chinon en Loches waren de hoogtepunten. Het weer was wel heel wisselvallig en kreeg zelfs een Iers karakter met regen, kou, wind en heel warm regelmatig afgewisseld. We hebben waarschijnlijk veel geluk gehad met de storm Miguel, want de hoeveelheid takken op de weg en omgevallen bomen hadden ons ook kunnen raken. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de luxere overnachtingsmogelijkheden die de campings ons boden en dat voegt wat extra’s toe aan de ervaring. Kortom: weer een prima gevarieerde tocht en nu al zin in de volgende.